Jordemoderens 5 bedste tips til opstart på amningen

Som kommende mor (og far), så melder der sig naturligt tanker om den kommende amning. Og det gør der, hvad end man skal have sit første barn eller allerede har erfaringer med amning fra tidligere. 

Næsten alle gravide kvinder ønsker at amme. Alligevel er det at skulle forberede sig til amningen, for mange, lidt diffust. For hvem ved, hvordan det kommer til at gå? Og hvordan kan man forberede sig, når man endnu ikke har mødt sin lille baby? Man kan jo ikke rigtigt øve sig, vel? Derudover kan man også have en opfattelse af, at der ikke er så meget “at gøre”. Enten går det, eller også gør det ikke. Og så må man jo tage sig af det til den tid. 

Forberedelse til amning er vigtigt

Som ammevejleder gennem mange år er mit bedste råd til dig, der gerne vil amme: Forbered dig! Grundigt! Der er SÅ meget, man selv kan gøre for at skubbe sin amning i den rigtige retning helt fra starten. Og også meget man kan gøre for at hjælpe amningen tilbage på ret kurs, hvis man kom skævt fra start. Ammeforberedelse er stadig stærkt undervurderet, selvom flere og flere heldigvis efterhånden får øjnene op for værdien af det. 

Det naturlige ammeforløb har desværre ikke de bedste betingelser i en kultur, hvor der anvendes medicin og indgreb ved de fleste fødsler – indgreb og medicin, der ofte medfører en risiko for en negativ påvirkning på ammestarten. Som så medfører en øget risiko for et stort vægttab og dårlig trivsel hos det nyfødte barn samt en risiko for, at amningen ophører længe inden, det var ønsket. 

Selvfølgelig er der mange scenarier, hvor amningen kan have hårde kår – også selvom man er godt forberedt. Men forberedelse vil alligevel altid gøre, at man selv har en højere grad af kontrol og forståelse i forhold til det, der sker. Og dermed også en mere solid beslutningsevne i forhold til ammeforløbet. 

Deltag i gratis workshop og online kursus

Den gode nyhed er, at vi har skabt gratis kurser og workshops for lige netop at hjælpe så mange kommende familier som muligt til en god start på amningen. Og du er inviteret. 

Først og fremmest vil jeg anbefale, at du deltager i vores gratis online ammeforberedelses-workshop, der er skabt for at give dig den allermest basale og vigtige viden, du har brug for i ammeopstarten. Og også indeholder viden om ammeetableringen, som desværre kommer bag på mange nybagte familier. Workshoppen afholdes en gang hver anden måned, og du kan tilmelde dig til den næste her: www.mariadior.dk/ammeforberedelse 

Derudover vil jeg anbefale dig at tage et kig på vores store SMART Ammekursus, som både indeholder ALT du skal vide om opstarten på amning inden fødslen, herunder konkrete teknikker og stillinger, og det indeholder hjælp og vejledning til de hyppigste udfordringer, som jeg igennem årene som ammevejleder har erfaret, at mange mødre døjer med i opstarten på amningen. Som en bonus indeholder kurset også en funktion, hvor du på daglig basis kan sende mig spørgsmål og videoer, når du sidder med problemer, som jeg besvarer så hurtigt jeg kan. Du kan læse mere om kurset her: www.mariadior.dk/smart 

Mine 5 bedste tip til at skabe gode betingelser for ammeopstarten

Udover at forberede dig til amningen ved at opsøge relevant viden, så får du her mine 5 bedste og helt konkrete tips til, hvordan du skaber gode betingelser for starten på amningen. 

    1. Begynd gerne at håndudmalke råmælk fra brysterne allerede i graviditeten, så du har en større forståelse for, hvordan brystet fungerer, hvordan råmælken ser ud, føles og tømmes fra brystet samt har lært den kompetence det er at håndudmalke, så du hurtigt kan gøre brug af det efter fødslen, hvis den første amning ikke går helt som ønsket. Hvis den første amning forsinkes, så kan det resultere i en lavere mælkeproduktion både på kort og længere sigt, og derfor er det vigtigt at kunne stimulere brysterne på anden vis, inden der er gået for lang tid. Man kan starte med at håndudmalke råmælk fra graviditetsuge 36+0, og du kan lære hvordan i vores SMART ammekursus.
    2. Hud mod hud kontakt lige efter fødslen og også gerne herefter har en positiv effekt på amningen og på det nyfødte barns omstilling til livet udenfor livmoderen. Ligesom at hud mod hud kontakt også medvirker til at balancere mors nervesystem efter fødslen og øge hendes parathed til amningen. Hvis ikke I kan komme til at have hud mod hud kontakt lige efter fødslen, så gør det, så snart der er mulighed for det. Og fortsæt gerne med at have “hud mod hud sessioner” i tiden efter fødslen, så længe det føles rart for jer. Hud mod hud kontakt kan også fint foregå hos far / partner.
    3. Støtte fra partneren er noget af det, der gør den allerstørste forskel i forhold til at opnå et vellykket ammeforløb. Faktisk fordobles chancen for at amme 6 måneder efter fødslen, hvis faderen også inddrages i vejledning om amning. Så hvis man som partner føler, at man er lidt overflødig i forhold til amning, fordi “jeg har jo ikke brysterne”, så er det faktisk ikke rigtigt. Du er langt fra overflødig. Din støtte og opbakning, praktiske hjælp og positive holdning til amning gør en kæmpe forskel.
    4. Det er vigtigt at huske, at amning kræver tid og ro, særligt i starten, hvor alt er nyt. Man kan godt sidde med en følelse af, at dagene bare forsvinder, at man intet andet laver end at amme samt en følelse af at savne tid til andre ting også. Det kan være en god idé at minde sig selv (og hinanden) om, at amningen bliver lettere for hver dag der går. Men at dette jo er en helt ny situation, som I alle skal finde jer til rette i. Stille og roligt vender tiden tilbage til dig og du vil bedre kunne planlægge gæster, ture ud af huset osv.
    5. Husk også at sørge for, at I får dækket jeres egne basale behov. Som nybagt forælder er mangel på søvn og en skæv døgnrytme til en vis grad et vilkår. Og det kan klinge lidt hult at få rådet “du skal huske at sove, når din baby sover”, hvis man nu har en baby, der simpelthen ikke sover ret meget. Eller hvis man forgæves prøver at tage en lur kl 10 om formiddagen, mens ens baby sover sødt – men man på ingen måde selv kan falde i søvn på trods af en helt uoverskuelig træthed. Alligevel vil jeg sige; prøv at tilrettelægge hverdagen, så I forældre så vidt muligt er “ovenpå” og får tilgodeset jeres behov også. Tænk over, hvordan I kan gøre det nemt og bekvemt at få sund og næringsrig mad hver dag, men uden at skulle bruge andet end et minimum af tid og energi på indkøb og tilberedning. Husk at få nok at drikke. Få lidt frisk luft og dagslys. Hvis man sætter barren lavt, vil det kunne lade sig gøre hver dag. Fordel opgaverne / de vågne timer om natten, så I ikke begge to er vågne i solidaritet. Det er bedre at skiftes, så I hver især får så meget søvn som muligt. Overvej også, hvad der kunne være lækkert at få hjælp til – og hvem I kan spørge. Det er helt ok og ikke et nederlag at bede om hjælp. Tværtimod er det at tage ansvar for jeres velbefindende og dermed også for hele familiens trivsel og overskud.

 

Skrevet af Baby Akademiets jordemoder og ammevejleder Camilla Kristiansen. 

Share this post

Baby Akademiet består af fagpersoner indenfor områderne fertilitet, graviditet, barsel og baby, der står klar til at støtte dig i hver eneste milepæl på din rejse som forælder. Vi udvikler faglig viden i form af kurser og artikler, med formålet om at vejlede og give dig de bedste råd og værktøjer til at skabe en sund, tryg og positiv start på din families liv.

Søg efter noget bestemt

Udvalgte posts

Kategorier

Popular Posts

Hvad er hCG?

Når man bliver gravid, så kommer man uvægerligt til at stifte bekendtskab med det graviditetsbevarende hormon hCG (humant Choriogonadotropin). Det er nemlig hCG man måler

Read More